openheartandmind.blogg.se

HERREN är min styrka och min sköld, på honom förtröstade mitt hjärta. Jag fick hjälp och mitt hjärta gläder sig. Jag vill tacka honom med min sång. Ps 28:7

Arbetslös del 1

Kategori: SOS Mission Bibel Skola

När jag tänker på oss som är troende så finns alltid något kallas för '' lös '' som försöker kontrollera oss. Jag tror stark på att ordet [Lös] är ett maktlös ord. I dagens lägge så hör man mycket om just att man är arbetslös, att man är maktlös, fredslös... osv listan kan göras långt. Men är det verkligen så i vår verklighet? Har verkligen Tro ett existens i vårt liv? Vad är tro egentligen ? Är verklig den tron vi har stark ? Vet vi vad för tro vi har? Är vår tro mer än just bara säga jag har tro för det och det..?



Vad är tro?

När vi läser i bibel om just tro så hittar vi mycket om det... människor som vandrat med Gud i tro. . Människor som hade stark tro om något de har bara upplevt... Det är ju väl beundransvärd att man tro på något man inte har sett och att dem till och med gav deras liv för just tro dem har bara upplevt men inte har sett. Det är stort att tro och vandra i något man har bara hört, det känns som att få höra att det finns en grön flyggande elefant och man tro på det man hört och sträva efter att se på den. Alla känner till berättelsen om Josef och Maria, kan vi tänka oss vilken tro på Gud och tillit dem hade till varandra? Det är vannsinne att tro på en tjej som påstår att hon blev havande genom den helige Ande? Han har nog haft så extrem förtroende på hs trolovande Maria och Gud. När vi ser på Abrham som trodde och vadrade i tro efter att få ett barn i hans gammla dar. I dagens lägg så är det mycket jobb för att just bytta namet... men han ände ändrade sitt namn och blev döpt till just namnet med stor mening "fader till många" så stark tro!.

Men vad är tro, vad bygger den på? I bibel står det så...


Hebreerbrevet 11:1 SFB

Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser.

När man läser ordet så ser man något som stor bakom allt nämligen övertygelse, men är bara just själva tro soövertyger människor eller finns något som gör tron så stark och stabil? Tro börjar men Hopp. Att hoppas på någon man vill att det ska ske... Vi har lätt att säga Jag hoppas på det, jag hoppas det regnar... hoppas jag får Godkänt på provet.... etc Att hoppas något man vet att det i stort sanolighet kommer hända. Hopp ger oss förståelse av allt som Gud har gjort för oss. Bibeln talat "Då vi nu har gjorts rättfärdiga genom tro har vi frid med Gud genom vår herre Jesus Kristus. Han har gett oss tillträde till den nåd som vi nu lever i, och vi är stolta över hoppet att få del av Guds härlighet." Romarbrevet 5:1-2



nästa avsnitt kommer gå in på just ordet Arbetslös vad är det för ord och vad innebär det, är vi arbetslös eller arbetssökande? vi hörs och tack för du tar tid och läser mina små inlägg

För vidare disktion eller funderingar så kan du höra av dig till mig på [email protected] eller 0764-032793 bara ring!

Kram!




Kommentarer


Kommentera inlägget här: