openheartandmind.blogg.se

HERREN är min styrka och min sköld, på honom förtröstade mitt hjärta. Jag fick hjälp och mitt hjärta gläder sig. Jag vill tacka honom med min sång. Ps 28:7

Under förbannelse eller under synd?

Kategori: SOS Mission Bibel Skola

Idag har jag planerat att spendera tid i min blogg. Nu när jag började tänka så fick jag några tankar som jag ville dela mer er… om ordet förbannelse… frågorna är många men svaret är ETT!

Frågorna är, finns det verkligen förbannelses makt fortfarande? Varför? Lever människor under förbannelse? När kom förbannelse till världen? Härskar förbannelsen fortfarande i världen? Alla dessa frågor har svar i bibeln.

Förbannelsen kom in till världen när människan vände sig från Gud, d.v.s. när Adam och Eva gjorde något som Gud ogillade. Bibeln säger ”Till Adam sade han: "Du lyssnade på din hustru och åt av det träd om vilket jag hade befallt dig: Du skall inte äta av det. Därför skall marken vara förbannad för din skull. Med möda skall du livnära dig av den så länge du lever. Törne och tistel skall den bära åt dig och du skall äta av markens örter ”1 Moses 3:17-18.

 
Törne är symbol för förbannelse och därför står det i över 20 ställe i bibeln om förbannelse i form av Törne. Låt oss se någon bibel vers om det -> Men bär den törnen och tistlar är den värdelös, och förbannelsen är inte långt borta. Slutet blir att den bränns av.Hebr. 6:8, Så säger HERREN till Juda män och till Jerusalem: Bryt er ny mark! Så inte bland törnen. Jes. 4:3, Därför säger jag, att jag inte skall driva dem bort från er, utan de skall tränga er i sidorna, och deras gudar skall bli en snara för er." Dom 2:3
 

Det som är så härligt är att Jesus tog allt på honom. Bibeln säger, Du straffar de övermodiga, de förbannade, dem som far vilse från dina bud. Ps 119:21  förbannelse var över oss för vi vände oss från Gud. Men Jesus tog allt på sig.  Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, 
lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet. Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade HERREN på honom. Jes. 53:3-6

 

Vi vet att allt Jesus gjorde var symbolisk och som vi vet så bär han även det förbannelse som var över oss människor på grund av våra synder. Som jag nämnt tidigare så Törne är symbol för förbannelse enligt 1 Moses 3: 17-18  så bär även Jesus Törne i sitt huvud, det betyder att han bär vår förbannelse på sig.

Då tog Pilatus Jesus och lät gissla* honom. Och soldaterna flätade en krona av törne och satte på hans huvud och klädde honom i en purpurröd mantel. John 19:1-2, De klädde på honom en purpurmantel och flätade en törnekrona och satte den på honom. Mark 15:17, vred ihop en krona av törne och satte den på hans huvud, och i hans högra hand satte de en käpp. Sedan böjde de knä inför honom och hånade honom och sade: "Leve judarnas konung!" Matt 27:29

 

Jesus visste att allt redan var fullbordat, och han sade därefter för att Skriften skulle uppfyllas: "Jag törstar."* Där stod ett kärl fullt med ättikvin, och de fäste en svamp fylld med ättikvin runt en isopstjälk* och förde den till hans mun. När Jesus hade fått det sura vinet, sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och gav upp andan. Det är fullbordat är ordet som öppnade vägen till himmelriket. Just i den stunden så våra synder och förbannelser togs ifrån oss. Vi blev fria från slaveriet under synd. Men just den gåvan vi har fått från vår frälsare Jesus behöver öppnas (accepteras) och fullfölja med tro liksom Abraham vandrade med Gud i tro.

 Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom. Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. John 1:11–12  

Han kom till oss med all framgång i vårt liv och med all gåva för att vi ska leva fri men för att detta ska installera i vårt liv behöver vi tar emot honom. Tar emot honom med öppet hjärta, ett hjärta som är öppen för förvandling, ett hjärta som är villig för att leva i frihet och syndfritt liv. Ett liv utanför Religion, som följer och strävar efter mer relation än religion.  Det finns inget förbannelses makt nu efter Jesukorsfästelse, men vadå lever inte de som inte tagit emot Jesus under förbannelse? Nej det gör dem inte. Dem lever under synden inte förbannelse. Är inte fattigdom, krig, vrede, ondskan… osv resultat av förbannelse? Allt som händer runt omkring oss är resultat av synd som kom genom Adam. Därför är det så: Genom en enda människa kom synden in i världen och genom synden döden, och så kom döden över alla människor, eftersom alla hade syndat. Här vill jag märka att synden kom till världen genom en människa inte förbannelse, förbannelse kom efter synden.  Om vi säger att fattigdom är en förbannelse då säger vi att alla kristna som svälter och är fattiga är förbannade?  Fattigdom är resultat av synd när det gäller okristna men just kristna som är fattiga beror på olika saker. Dels på grund av att det inte offrar sina offergåvor och tionde i den församling de går till. Dels att de inte tror på rikedom och inte vet att tongan har makt.

Fattigdom handlar inte om att ha pengar för att bibeln säger iOrdspråksboken 13:7-8  Den ene spelar rik men har ingenting, den andre låtsas fattig men är förmögen. Den rike får betala lösen för sitt liv, den fattige hör inte av några hotelser. även rikedom ger ära i världen, men Gud kan ära den fattige. Bibeln säger i Jakobsbrevet 2:5 Hör på, mina kära bröder: har inte Gud utvalt dem som är fattiga i världens ögon och skänkt dem trons skatter och arvsrätt till det rike han har lovat dem som älskar honom?

Rikedom är Guds välsignelse men på vilket sätt? Andlig rikedom är en av det som är välsignelse för det är det som kommer håller oss vid liv. Mera pengar kommer efter man söker Herrens rikedom. 

 

 

 

Kommentarer

  • LIENE säger:

    Bra inlägg. Jag hade inte tänkt förrän nu att törne betyder förbannelse, och det var ju krona av törne som Jesus bar.

    Svar: Tack för du har varit inne och läst. kul att du fick ut något nytt.
    Sirak Amanuel

    2014-02-01 | 18:42:48
    Bloggadress: http://lifefromwithin.blogg.se

Kommentera inlägget här: